1980 XS 1100 S model 5K7
Wees nou eens eerlijk; als je hem zo ziet staan en je vergelijkt hem met zijn broer, de xs 1100, dan moet je toch toegeven dat de R&D afdeling van de Yamaha motor Co, Ltd, te Iwata, Japan, een pluim verdient
Want, al is er op mekanich vlak niet zo héél veel veranderd, het uiterlijk werd des te meer onder handen genomen.Het eerste wat meteen opvalt, is het kleine stuurkuipje en de '' druppelvormige '' benzinetank ( o, zo geliefd bij onze Amerikaanse motorvrienden ).Andere blikvangers zijn de mijns inziens zeer geslaagde '' Italic '' velgen en de uitlaten in zwarte chroom. Het geheel is trouwens vrij sober gehouden; de hoofdkleur is zwart ( ook de karburatoren bleven niet gespaard!), in samenspel met de goudkleurige wielen en hier en daar een vleugje chroom.'' De Europese versie van de exklusieve Midnight Special ?'' flist het onwillekeurigdoor mijn hoofd...
DE Zwarte Verleider
Wat meteen opvalt wanneer je dit '' stalen ros ''bestijgt, is de vrij lage zithouding op de lichtjes getrapte buddy.Je zit ook meer voorovergebogen (= sportiever) dan op het standaardmodel, maar dit kan je met behulp van het verstelbare stuur naar wens instellen. Vanuit de middelste stand kan je de handgrepen die met een inbussleutelje kunnen losgezet worden, +/- 10° naar voor of naar achter bewegen, al naargelang van je armlengte en de gewenste rijhouding.De voetsteunen zijn ook een ietsje naar achter verhuist, zonder echter afbreuk te doen aan het komfort.
Door de erg klein bemeten benzinetank (15 liter, reserve inbegrepen!) krijgje eerder de indruk op een 750 cm3 te zitten dan wel op een 1100 cm3 fietsTot je aan het gas draait welteverstaan..Als krachtbron gebruikt Yamaha nog steeds de oersterke 1101 cm3 motormet zijn door middel van ketting aangedreven twee liggende nokkenassen en'' slechts'' 2 kleppen per cilinder.Hij levert een slordige 95 pk bij 8.500 opm (fabrieksopgave ).Niet zo spektakulair in vergelijking met sommige top -modellen van de konkurrentie ( zie verglijkingstabel ).Wel opzienbarend is dat het maximumkoppel nu bij 4000 opm ligt, in vergelijking met de standaard xs 1100 waar het koppel op 6000 opm lag.
Meer (nog meer ? ) trekkracht onderindus . De kleppen behielden dezelfde afmetingen (d.i 36 mm inlaat 31 mmuilaat), dit in tegenstelling tot de eerste geruchten die binnensijpelden op de redaktie, als zouden ze een grotere diameter hebben in deze sportieve versie. Het starten met koude motor wordt vergemakkelijkt door de choke met 2 standen (starten en opwarmen), die echter nog steeds weinig praktisch aan de linker karburator te vinden is.
De karburatie zelf werd grondig gewijzigd; het is een ander type (BS 34-II) en ook de sproeiers en de naalden zijn anders. het praktiche resultaat van deze wijziging is een zeer zegelmatige loop en een bij alle toerentallen vlotte ademhaling zonder '' hikken'', zelfs tot in het rode gebied.!Het verbruik daalde tot een respektabel gemiddelde van 7,5 liter. Van motortrillingenwas bij de ''gewoone '' xs 1100 enkel sprake tussen 4000en 4500 opm, doch bij de S-versie zijn zelfs deze helemaal verdwenen.Zijdezacht brengt ie je van stilstand naar een top van +/- 215 Km/u in een mum van tijd. Met passagier(e) haalt hij nog steeds een respektabele 200 Km/u (teller), rechtopzittend, wat niet niks is.Het kuipje kan misschien afdoende zijn voor rijders van middelmatige gestalte maar met mijn 1,90 m heb ik er meer ongemak dan gemak van ondervonden. De wind werd namelijk vlak op mijn helm geprojekteerd, wat tot ongeveer 130 Km/u nog te pruimen valt. Bij hogere snelheden bezorgde dit me een zere nek en een flapperend helmscherm .
Motor:-cilinder, viertakt met dubbele bovenliggende nokkenas; luchtgekoeld, oliekoeler (standaard). Cilinderinhoud: 1101cm3. Boring en slag: 71.5 x 68.6mm. Voeding: 4 Mikuni BS 34-III CV karburatoren. Luchtfilter: schuimrubber. Vermogen: 69.9 kW (95 pk) bij 8500 opm. Maximum koppel: 9.2 kgm bij 4000 opm. Brandstof: normale. Transistorontsteking. Batterij: 12 V 20 amp/u. Elektrische starter. Hitachi wisselstroomdynamo (322 W)
Overbrenging: natte meervoudige platenkoppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen (2.235-1.625-1.285-1.032-0.882). Primaire overbrenging: HY-VO ketting (= Morse ketting. Sekundaire overbrenging: kardanas (uitgang versnellingsbak: verhouding 0.898 /haakse overbrenging: verhouding 1.056/ eindoverbrenging: verhouding 3.300
Rijwielgedeelte: Duplex wiegfreem. Voorvork: telescopisch, olie- en luchtdemping, veerweg 175 mm. Achtervering: swingarm, oliegedempt, demping op 4 standen instelbaar, veer op 5 standen instelbaar, veerweg 108 mm. Stuur in verchillende standen verstelbaar. Balhoofdshoek: 61°. Naloop: 128 mm. Voorrem: dubbele schijf Ø 256 mm. Achterrem: enkele schijf Ø 258mm. Banden: Bridgestone Mag Mopus ( voor: 3.50 V 19, achter 4.50 V 17).
Maten en gewichten: Lenge: 2275 mm. Breedte: 750 mm. Hoogte: 1235mm ( met kuipje). Benzinetank: 15 liter (inklusief reserve); Karter: 4.2 L Voorvorkolie: 287 cm3 in elke vorkpoot. Luchtdruk voorvork: min. 0 kg/cm2/standaard 0.8/cm2/ max. 2.5kg/cm2.
Prestaties: topsnelheid solo zittend: + 215 km/u ( op teller). Topsnelheid duo zittend: 200 km/u (op teller).
Verbruik: 7.5 tot 9 liter normale per 100 km
Onderhoud: Nazichtbeurt om de 3000 km.
Prijs: 148.000 fr zonder en 184.900 fr met btw. ( In 1980.)